חומר ורוח - הבלוג

מאי 14, 2015

דברו על לב ירושלים – בחוקותי

"ימי הביניים" החדשים

אני מנסה לפצח את הקוד הזה כבר כמה זמן. איך זה קרה שהיום בשביל שמשהו יחשב "אין" הוא היה צריך להיות הרבה זמן "אאוט"? מי היה מאמין שהשמלה של סבתא שלי משנות השישים, הכתומה עם הריבועים החומים מבד גברדין לא נושם, תהיה יום אחד המציאה הגדולה בארון הבגדים של בִּתי בת ה 17?

matter-spirit-Bechukotai-8תמונה ימנית – Etsy     תמונה שמאלית – vintage clothing

 

ומי חשבה שהצווארונים שהדודה סרגה ביד בעבודת קרושה עדינה יהיו בעלי ערך אופנתי ולא רק סנטימנטלי? והשידה מעץ אורן? וספה ירוקה של שומרת הזורע משנות השבעים? אבל זהו. "הישן – הוא החדש החדש" והיום כל מי שמכבד את עצמו יוצא עם ליין עיצובי בסגנון "רטרו". בגדים, רהיטים, מצעים וגם סבונים.

ענתיקות תמיד היו אספנות ותמיד שידרו יוקרתיות. ומודרניות תמיד שידרה קידמה, נקיון, הקפדה. אבל כל "ימי הביניים" האלה – לאו דווקא רהיט מלפני 200 שנה, אלא סתם מלפני 40-50 שנה, גם להם יש עדנה עצומה. ולמה? אולי כי הייצור ההמוני שמתאפשר היום נותן תחושה של תעשיה ופס יצור. והיזכרות בעבר, נותנת תחושת מיוחדות, עצירה, הערכה לדברים שנעשו לאט, לבד…

 

הישן והחדש

"ואכלתם ישן נושן" (כו' י') מסביר רש"י שהפירות יהיו משתמרים וטובים להתיישן, שיהיה הישן מלפני שלוש שנים יפה לאכול יותר מזה של דאשתקד. כמו יין טוב, כמו גבינה צרפתית, כמו עיצוב וינטג', משהו בישן יאגור כוח ויצא במיטבו אחרי הרבה זמן. "וישן מפני חדש תוציאו" ממשיך אותו פסוק. ורש"י מסביר גם כאן: שהגרנות יהיו מלאים חדש והאוצרות מלאים ישן, ומרוב שפע תוציאו מהמחסנים לעשות מקום לחדש שירבה. יש שתי ברכות, ברכה בישן שכוחו ישתמר, וברכה בחדש שכוחו בכך שהוא חדש.

 

עיר שחוברה לה יחדיו

matter-spirit-Bechukotai-4ישן וחדש בירושלים. צילום: מיטב אימס

 

יום ירושלים. 48 שנים לאיחודה של העיר שיחול ביום ראשון כח' באייר מעלה בי את המחשבות עליה ביתר שאת. נאמר ש "כל המשמח חתן וכלה כאילו בנה אחת מחורבות ירושלים.." (גמרא מסכת ברכות פרק ו' ע"ב) ולמה חורבות? למה לא בנין חדש? אני חושבת שכל מי שמסתובב בירושלים ורואה את הבניינים העתיקים המשוחזרים והמשומרים ולצדם את מפלצות הבטון ה"חדישות" (בשנות השמונים זה היה חדיש ועם זה נתקענו) מבין למה….  הקשר בין בניית חורבה מחורבות ירושלים לחתן וכלה הוא די ברור בעיני. כמו שלעיר יש שכבות של עתיקוּת, וקדושה ומסורת וצריך להתחשב בכל זה כשבונים אותה מחדש בכלים ובשיטות חדשות, כך הם החתן והכלה, בשמחתם – הם בונים יחד משהו יציב ועמוק שיונק משורשים עתיקים אך בכלים חדשים.

matter-spirit-Bechukotai-7תמונה של חתן וכלה בכותל "משני עברי המחיצה". התמונה ממוסגרת בחלון עץ שפורק מבית ירושלמי בנחלאות. צילום תמונה ומסגרת חלון: יורם אמיר. התמונה מקשטת קיר בסטודיו שלי.

 

ירושלים עיר שמחברת לה יחדיו ישן וחדש .

matter-spirit-Bechukotai-2מלון המלך דוד. צילום: מיטב אימס

 

בירושלים נמצא ישן ששופץ ושוחזר "כמו חדש" – כמו מלון המלך דויד הוותיק, כמו בית כנסת החורבה, או מלון הוולדורף אסטוריה שלא מזמן הסתיימה בנייתו המחודשת. וחדש שמעוצב בסגנון הישן ומשמר את היופי האצילי של פעם, כמו שכונת ימין משה, בתים רבים ברובע היהודי, קניון ממילא (בחלקו) ובכלל שכונת ממילא.

matter-spirit-Bechukotai-1קניון ממילא. החלק הישן ששוחזר ונבנה מחדש. צילום מיטב אימס.

 

matter-spirit-Bechukotai-10קניון ממילא. החלק החדש שנבנה בהתכתבות עם החלק הישן. צילום מיטב אימס.

 

מלון וולדורף אסטוריה היה לשעבר מלון פאלאס שנסגר בשנות ה30. (שיפוץ המלון עלה כ 200 מליון דולר!) אולם הכניסה של המלון היה מיועד לשימור- נהרס לצורך בניית חניון המלון, אך צולם לפני ההריסה ונבנה מחדש על פי צילומים וסריקות לייזר. (200 מליון כבר אמרנו?)

matter-spirit-Bechukotai-6 צילומים מתוך האתר של מלון וולדורף אסטוריה

 

שיפוץ מלון זה הוא דוג' מצוינת לכך שיניקת החדש מהישן היא אמנם יקרה הרבה יותר, דורשת הרבה יותר תכנון עבודה קשה ובעיקר יותר הקשבה לדופק של העיר! אבל מי אם לא בוני ירושלים ואוהביה יָעַדו אותה בעדַיִים הראויים לה וישמרו את ייחודה ויופייה של  "יפה נוף משוש תבל קריה למלך רב" (ר' יהודה הלוי)

בפרשה מברך ה' את ישראל בשפע כלכלי, חקלאי, רוחני, בריאותי – "ונתתי גשמכם בעתם ונתנה הארץ יבולה.. והשבתי חיה רעה.. והפריתי אתכם.. והתהלכתי בתוככם.. " (כו' ד' יב')  ואפילו לא יאומן – "ונתתי שלום בארץ" ! כל זה כמובן, "אם בחוקותי תלכו" … שנזכה, אמן.

matter-spirit-Bechukotai-5צילום: מיטב אימס

בית ופזמון – שיר לפרשת בחוקותי / אסתי שדיאור

העיסוק בנושא של הישן והחדש בתחום העיצוב בהקשרו הירושלמי שלח אותי לשירה היפהפה של נעמי שמר. (בביצוע מקהלת הרבנות הצבאית) מִלות הפזמון שלו – "ייבנה המקדש" – הינן תפילה לבניינו-מחדש של הבניין המזוהה ביותר עם ירושלים מזה אלפי שנים. הבית השלישי של השיר עוסק בתפישה של "הישן – הוא החדש החדש" בתחום השיר והזֶמֶר ומִלותיו מדברות בעד עצמן:

אם לא שרת לי שיר עדיין / שירה לי מזמור חדש / שיר שהוא עתיק מיין / ומתוק, מתוק מדבש /  שיר שהוא עתיק מיין / ומתוק מדבש / שיר שהוא כבן אלפים / ובכל יום חדש.

אסתי שדיאור, בוגרת החוג למוסיקולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים, מנחה מעגלי שירה-בציבור לנשים ופעילויות חברתיות ולימודיות בנושא הזמר העברי. 054-5665050

 

 

 

 

אהבתם את הפוסט? שתפו!

5 תגובות על “דברו על לב ירושלים – בחוקותי”

  1. מאת אורנה הולצר:

    שוב מעניין..כתיבה יפה

  2. מאת מוריה:

    אביבה יקרה,
    כמו בכל שבוע- מחשבה רעננה על פסוקים שורשיים…
    קישורים וחיבורים מיוחדים היוצרים שלם!
    ומיטב יקרה מעטרת את המילים בתמונות מרהיבות!
    תודה

  3. מאת אביגיל:

    מקסים, בתור ירושלמית זה באמת בולט מאד

השארת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

הזן את קוד האימון:

Please type the characters of this captcha image in the input box